![](/media/lib/351/n-termostat-63883df69774f07ef45e8d2e94a35958.jpg)
Wyższe temperatury korzystnie wpływają na osiągi poznawcze i produktywność kobiet
23 maja 2019, 11:18Przy wyższych temperaturach kobiety lepiej wypadają w zadaniach matematycznych i słownych. U mężczyzn jest dokładnie na odwrót (w ich przypadku zależność między temperaturą a osiągami jest jednak słabiej zaznaczona).
![](/media/lib/55/siedzacy-259eacd7cb7a75e0795ddb0c1102b733.jpg)
Postawa wpływa na stopień przekonania
6 października 2009, 12:03Siedząc prosto, możemy zadbać nie tylko o swój kręgosłup, ale także o pewność w zakresie formułowanych myśli. Naukowcy dowiedli bowiem, że ludzie, którym kazano siedzieć wyprostowanym jak struna, bardziej wierzyli w stwierdzenia dotyczące swoich kwalifikacji zawodowych niż ci, którzy robili to samo, garbiąc się nad stołem (European Journal of Social Psychology).
![](/media/lib/37/spirytyzm-422251611d3d0642c476a94e091a47cd.jpg)
Chęć przynależenia do dużej grupy zabija religie?
24 marca 2011, 17:26Naukowcy z Northwestern University i University of Arizona uważają, że w dziewięciu zbadanych przez nich krajach wszyscy obywatele mogą za jakiś czas uważać się za ateistów. Te kraje to Australia, Austria, Czechy, Finlandia, Irlandia, Nowa Zelandia, Holandia i Szwajcaria. Badano akurat je, gdyż od co najmniej 100 lat ludność podczas spisów pytana jest o przynależność religijną.
![](/media/lib/208/n-szefowa-61b0e4fb0468e51a7ddcc5f236482778.jpg)
Depresyjna szefowa
26 listopada 2014, 15:22Bycie szefem nasila objawy depresji u kobiet, a zmniejsza u mężczyzn.
![](/media/lib/533/n-spolecz-d64920f5055b12f14cac63820e18a7e5.jpg)
Częste korzystanie z mediów społecznościowych zmienia pracę mózgu nastolatków
4 stycznia 2023, 13:33Częste sprawdzanie mediów społecznościowych przez nastolatków jest powiązane ze zmianami w mózgach, decydującymi o tym, jak młodzi ludzie reagują na otoczenie – informują autorzy jednego z pierwszych długoterminowych badań nad używaniem nowoczesnych technologii a rozwojem układu nerwowego nastolatków. Dzieci, które często sprawdzają media społecznościowe, stają się nadwrażliwe na opinie rówieśników, mówi profesor Eva Telzer z University of North Carolina at Chapel Hill.
![Kaspar zadowolony© University of Hertfordshire](/media/lib/9/1180628533_029255-72a6a985f3cc1aff75bae1a915492cbf.jpeg)
Robot jako pośrednik w kontaktach międzyludzkich
30 maja 2007, 10:36Naukowcy z Uniwersytetu w Hertfordshire wykorzystują roboty, aby pomagać w efektywniejszej komunikacji dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi i niepełnosprawnością intelektualną.
![](/media/lib/57/egzamin-7d04fc7fdbf88d0aa3b1b2f59374ce11.jpg)
Kogo zabawa motywuje do działania?
20 stycznia 2010, 11:46Ludzie, którzy cenią sobie doskonałość i ciężką pracę, wypadają lepiej od innych w realizacji specyficznych zadań, jeśli przypomina im się o cenionych wartościach. Kiedy jednak zadanie jest przedstawiane jako zabawa, te same osoby osiągają o wiele gorsze wyniki od jednostek mniej motywowanych osiągnięciami (Journal of Personality and Social Psychology).
![](/media/lib/81/opinia-7602e34efa59ba899b5604879e0d94d6.gif)
10% wystarczy, by zarazić społeczeństwo nową ideą
29 lipca 2011, 17:19Specjaliści z Rensselaer Polytechnic Institute (RPI) dowiedli, że wystarczy by 10% populacji posiadało niewzruszone przekonanie co do jakiejś idei, by rozpowszechniła się ona w całej grupie. Uczeni wykorzystali komputerowe modele analityczne do odnalezienia punktu, w którym opinia mniejszości zostaje przejęta przez większość.
![](/media/lib/265/n-przeklenstwo-c0fbee6f96704f7ca4da83c14f0ec267.jpg)
Przeklinający prawdę ci powie
18 stycznia 2017, 12:58Ludzie, którzy często przeklinają, są uczciwsi.
![](/media/lib/34/aktywnosc-69ee8428666ca9b6baf70f41ef746118.jpg)
Byle do przodu
8 września 2008, 11:27Ciągłe nawoływanie do aktywności może mieć niezamierzone konsekwencje. Badacze z University of Illinois sądzą, że prowadzi to do niekontrolowanego zachowania. Niewykluczone, że przyczynia się też w pewnym stopniu do rozwoju nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD) oraz zaburzenia maniakalno-depresyjnego (Journal of Personality and Social Psychology).